Hem  E-post  Skicka Fax  Om oss  Moskéguiden  Islam. kal.  Greg. kal.   Hijri


  Guds existens
  Guds egenskap

  Koranen
  Vetenskapen
  Skapelsen
  Fosterutveckling
  Övrigt

  Vad är Islam ?
  Trosartiklarna
  Islam. Högtider
  Ramadan
  Eid
  Monoteism
  Konvertering
  Islam. kalender
  Missuppfattning
  Missförstånd
  Övrigt

  Profetens liv
  Sista profeten
  Profetens hadith
  Följeslagare
  Övrigt

  Trosbekännelse
  Bönen
  Allmosan
  Fastan
  Vallfärden

  Matregler
  Tillsatser
  Alkohol
  Griskött
  Orientalisk mat
  Övrigt

Nya bönetider

  Audio
  Ladda hem
  Bazar
  Ordlista
  FAQ


Online Kalender

Google





حصن المسلم

مصحف التجويد











مصحف التجويد الملون






OBS! Denna site är anpassad främst för Internet Explorer.

Josefs konvertitberättelse


Salaamoaleykum!

Mitt namn är Josef och jag är 22 år gammal. Jag är född i Kurdistan, Irak, och kom till Sverige med mina föräldrar när jag var fyra år gammal. Jag är uppvuxen i Sverige med både muslimska och kurdiska traditioner blandade med varandra, såsom många andra i min generation.

När jag var ung så gick jag till den lokala moskén med min far, och deltog i moskéns koranskola på helgerna och jag gjorde även salah (bön), ända fram tills jag blev 11 år. Då förändrades mitt liv, på grund av vuxenvärldens påtryckningar med sin blandade utövning/tolkning av Islam vilket ledde till att jag blev mer skadad och misstänksam vad gällde Islams innehåll och fredsbudskap.

Mitt liv har inte varit perfekt och det är inte jag heller, men jag lever och strävar efter att bli perfekt. Jag har haft en ganska tuff uppväxt, som så många andra, med många olika sorters problem och svårigheter.

Så länge jag kan minnas har mina föräldrar, släktingar, muslimska bröder och systrar undervisat och förmanat mig om vår religion Islam, men tyvärr så har jag varit förblindad av droger och deras biverkningar samt andra bekymmer i livet.

Alla mina troende vänner har sagt till mig att börja praktisera, men som många andra ungdom har jag lyssnat men ändå ignorerat allt som tomt prat utan någon mening.

Jag stötte på problem efter problem och istället för att sätta mig och försöka läsa koranen och börja praktisera religionen, har jag skjutit upp det om och om igen.

Jag har gjort många fel som jag idag ångrar att jag har begått. Dag efter dag försöker jag förändra mitt liv och försöker att få med många unga/vuxna som vandrat på den vilsna vägen och som varit i samma situation som mig, och jag ber Allah Den Allsmäktige om vägledning och beskydd mot det onda inom mig och det som omger mig, ameen.

I början av maj 2010 drömde jag en dröm som fick mig att vända om mitt liv helt och hållet. Det var en dröm som jag vet att Allah gav mig av kärlek och nåd, för att den skulle påminna mig om allvaret i livet, den sanna religionen och orsaka en förändring i mitt liv och andras. Jag fick ett budskap som bekräftar Allahs barmhärtighet över de som Han älskar och vägleder till den rätta vägen, detta är jag evigt tacksam för och upplever en inre och yttre förändring i mitt liv. Min tacksamhet har inga gränser och min kärlek till min skapare uppfyller hela mitt hjärta, mitt liv har idag ingen betydelse, endast genom min Herres ord och de handlingar som Allah beordrat oss att utföra ger mitt liv mening och värt att leva för.

Så här var drömmen:
Jag sover och en dröm uppenbarar sig. Den börjar med att jag hör koranen läsas upp med flera suror samtidigt, jag befinner mig i ett totalt mörker och jag upplever det som att jag befinner mig där i ett verkligt tillstånd. Mörkret tystnade och jag upplevde en känsla av att födas på nytt, ren i själ och hjärta. Jag öppnade mina ögon och kunde se för första gången, när jag öppnade ögonen så visades hela mitt tidigare liv fram till den dagen och jag kunde se orsakerna till händelserna i mitt tidigare liv in i minsta detalj.

Två änglar kom till mig och sade till mig att de kom med en påminnelse från Allah och nu var tiden inne för mig att omvända mig till den sanna tron, Islam. Samtidigt visade de mig vad som var min väg om jag skulle förneka denna kallelse och jag såg mig själv brinna i helveteselden. De visade mig trons väg och sade att detta var den väg som din herre och Skapare Allah utvalt åt dig. En av dem sade "vakan upp ur ditt mörker och förrätta, detta är tiden som utpekats för dig att börja dyrka din Herre. Vakna och utför de plikter som Islam föreskriver, res dig upp och samla dina bröder och systrar och varna dem för vad som komma skall, förnekarens straff i graven och helveteselden.

Den andre ängeln sade att tiden för skapelsens undergång är nära, människornas byggnader har nått sin högsta höjd, så höga de kan bli, bröder och systrar runt om kring dig tappar mer och mer av sin tro dag för dag, de otrogna har kränkt sanningen Islam tillräckligt, tiden har kommit för muslimerna att resa sig ur förnedringen, tala till alla som är muslimer, att de skall be med dig sida vid sida i raka led. Vittna inför kristna och judar om sanningen, Islam, när de frågar dig om du mist ditt förstånd.

Änglarna fortsatte att tala till mig och en av dem sade, börja med familjen och de räknade upp tre personer i min släktskap. De nämnde dessa tre vid sina namn och sade: "Tala till dem och påminn om straffet för förnekarna och syndarna". Tala med raka ord om att acceptera Islam och att återvända till den rätta vägen, utan några genvägar.

Jag fortsatte att lyssna på ängeln som sa: "Ni har inte fått detta liv att spendera för att roa er, ni har fått detta liv för att praktisera den enda och sanna religionen, Islam. Glöm era problem här på jorden det är ingenting i jämförelse med vad ni kommer att uppleva när tiden som Allah har utsatt kommer".

Helvetets portar öppnades framför mina ögon och jag såg alla icke muslimer både de jag känner och andra som jag aldrig sett förut samt delar av släkten som inte antagit tron i sina hjärtan utan bara genom läpparnas bekännelse, ord utan innehåll.

Bland dem såg jag muslimska bröder och systrar brinna i helveteselden. Muslimer som påstår sig vara muslimer och jag såg även mig själv bland dem ifall jag inte skulle anta den sanna tron och förmedla den vidare.

Ängeln fortsatte, "Domedagen är väldigt nära. Besök din mor, visa henne din kärlek och respekt, säg till henne:" Mor, jag vill hitta en fru, en kvinna med stark tro, en kvinna med en sann uppriktig tro. Uppmana dina bröder o systrar att göra detsamma. Bygg moské efter moské, utför bönen med sådan energi som om det var den yttersta dagen varje dag. Tiden är inne".

Jag vaknar upp med tårar rinnande nedför kinden, efter det satt jag och grät och grät i flera timmar. Kunde inte göra något mer än att gråta, min kropp och själ var så upptagna av denna lyckostund så jag kunde inte röra mig.

Omedelbart började jag utföra bön efter bön av ånger och tacksamhet, så tackade jag och prisade Allah Den Allsmäktige Förbarmaren tills jag inte längre orkade av utmattning.

Tills idag utför jag mina böner regelbundet och jag har fört vidare budskapet till familjen och utfört det som jag blev beordrat.

Jag vaknade upp ur en mardröm som jag inte märkte av förrän den dagen jag drömde denna dröm. Jag har förklarat för er mina bröder min upplevelse och se detta som ett gemensamt tecken och en uppmaning för oss bröder och systrar, tiden har kommit för det stora uppvaknandet och att vi genom handling gör något för att sprida Islam. Själv så skäms jag idag av att sitta hemma och inte vara verksam för Allah sak. Jag måste meddela världen om Islam och göra detta steg för steg utan att slösa bort min tid på annat värdelöst arbete.

Varje gång jag berättar min dröm, börjar jag gråta med en sådan stor glädje i hjärtat att jag har svårigheter att uttrycka mig i ord, men det är min plikt att vittna till de som vill lyssna, ålder och nationalitet har ingen betydelse i religionen, jag känner ingen fruktan eller rädsla längre och berättar vart jag än befinner mig, livet handlar endast och fullt ut om att tro av hela sitt jag och att visa sin tro till mänskligheten.

Idag är jag fri från berusningsmedel, harram, stora synder och från mitt slaveri under shaitans (satan) styre. Av mitt tidigare liv återstår endast svaga minnen och mina sinnen är redo att fyllas med god och gynnsam kunskap.

Må Allah vägleda oss på den rätta vägen och belöna den rättfärdige troende med paradiset ameen.

Tack för mig mina bröder och systrar, Salaamoaleykum.
Stockholm 2010-06-19


<% Dim referer referer = Request.ServerVariables("HTTP_REFERER") %>
Tipsa din vän om denna artikel:

Din väns email:
Ditt email:

Ditt namn:






©IslamGuiden:   islamguiden(a)gmail.com
www.islamguiden.com


Länktips:

Svenska:
Koranensbudskap
Moslim
Al-ibadah
Bilal
Islam
Hikma
Barnskolan
Quranaudio
Quranacademy
Konvertitguiden
Islaminfo
Muslimguide


English:
islam-guide.com
Muslimguide
Sultan
Islamway
Islamonline
Islamweb
Thisistruth
Islamicweb
Awareness
Moslim


Soumi:
Koraani
Islamopas


كوردى :
Zanstitajweed
Dangiislam
Muslimguide
Moslim


فارسى :
Ahlesonnat


العربية :
Al-islam
Islam-qa
Islamway
Sultan
Islamweb
Islamonline
Moslim
Muslimguide


Andra språk:

Al-islam
Islam-qa